PEJABAT MAJLIS PIMPINAN NEGERI PAHANG DM

PEJABAT MAJLIS PIMPINAN NEGERI PAHANG DM

Saturday, March 31, 2012

Bt Merah-Lynas: Berapa banyak nyawa mesti dikorbankan sebelum Putrajaya faham - Fuziah

Bt Merah-Lynas: Berapa banyak nyawa mesti dikorbankan sebelum Putrajaya faham - FuziahProjek Lynas kegemaran Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak mengalami tamparan baru apabila Cheah Kok Leong, anak seorang pekerja di loji Asian Rare Earth di Bukit Merah, Perak, yang-kini tidak berfungsi lagi meninggal dunia pada malam Khamis.
"Berapa banyak lagi nyawa yang kita mesti hilang sebelum Putrajaya faham? Takziah tulus ikhlas saya kepada keluarga Kok Leong, saya akan melakukan yang terbaik untuk menghentikan Lynas supaya tiada satupun keluarga di Kuantan akan melalui penderitaan yang sama dilalui ibunya, Lai Kwan di Bukit Merah," naib presiden PKR Fuziah Salleh berkata kepada Malaysia Chronicle.Beliau merancang untuk melawat keluarganya pada hari Sabtu.

Kok Leong yang berusia 29 tahun telah meninggal dunia di Hospital Ipoh dari jangkitan bakteria yang serius.
Menurut keluarganya, dia telah demam dan kesejukan selama dua hari sebelum mereka memasukkanya ke hospital.
"Kami cuba untuk menenangkannya dan memberitahunya supaya tidak takut, dan biarkan doktor memeriksanya. Beliau kemudian memegang tangan saya dan bersandar di bahu saya," Lai Sun kakaknya telah dilaporkan berkata demikian. "Apabila dia meninggal dunia, lengan dan kakinya bertukar hitam dan biru."
Memaksa rakyat menerima Lynas

Sementara pengawal selia Lembaga Pelesenan Tenaga Atom Malaysia dan Najib mendakwa bahawa Lynas dan Bukit Merah ialah dua risiko yang berbeza, beberapa rakyat Malaysia terutama penduduk di Kuantan yakin. Kematian Kok Leong tidak mungkin dapat meyakinkan mereka juga.
Bulan lepas, dalam kejutan kerana paksaan, lebih daripada 20,000 rakyat Malaysia dari seluruh negara telah pergi ke Kuantan untuk membantah penapisan Lynas. Himpunan Hijau 2.0 telah diterajui oleh Ahli Parlimen Kuantan PKR Fuziah Salleh, kumpulan alam sekitar dan penduduk Kuantan.
Tetapi walaupun terdapat isyarat jelas daripada rakyat, Najib nampaknya bertekad untuk meneruskan projek itu. Lynas sendiri telah memberitahu media asing bahawa jangka masa untuk loji Gebeng itu memulakan operasinya masih utuh.
Tetapi rakyat Malaysia masih mahu penjelasan tentang mengapa negara mereka harus menerima sebuah projek sedemikian apabila Australia - benua banyak kali ganda lebih besar – menolaknya keras.
USD100juta masih tidak boleh membeli nyawa dan kesihatan yang hilang

Dalam kes Bukit Merah, di mana Mitsubishi terpaksa membelanjakan lebih daripada US$100juta untuk menyah-toksik kawasan itu, ibu Kok Leong telah bekerja sebagai tukang batu di kilang ARE. Kini berumur 69 tahun, Lai Kwan terpaksa berhenti apabila dia mendengar bahawa majikannya telah menghasilkan sisa radioaktif.
Lai Kwan sebelum ini telah memberitahu NYT bahawa semasa mengandung, dia telah diminta oleh ARE untuk mengambil cuti yang tidak dibayar apabila konsaimen bijih yang sangat berbahaya telah tiba.
Kok Leong kurang berat badan ketika lahir dan sering mengalami asma. Beliau juga menghidap sindrom down, katarak dan mempunyai lubang di dalam hatinya.
"Beliau telah menghabiskan 29 tahun membasuh, memberi pakaian, memberi makanan dan menjaga anaknya dari kehamilan tersebut ... dia dan penduduk tempatan yang lain menyalahkan penapisan kerana masalah tersebut, walaupun kecacatan kelahiran boleh disebabkan oleh banyak punca," NYT melaporkan.

No comments: