PEJABAT MAJLIS PIMPINAN NEGERI PAHANG DM

PEJABAT MAJLIS PIMPINAN NEGERI PAHANG DM

Friday, January 1, 2010

Keputusan PMR: Gap Pencapaian Kecemerlangan pelajar bandar dan luar bandar terlalu jauh.

Baru-baru ini Kementerian Pelajaran Malaysia mengumumkan Keputusan PMR. Ketua Pengarah Pelajaran, Tan Sri Alimuddin Mohd Dan mengumumkan seramai 28,188 pelajar atau 6.37% mendapat semua A seluruh negara. Pelajar-pelajar bandar mendapat semua A seramai 22901 atau 5.17%. Ini bermakna pelajar luar bandar yang begitu besar bilangnnya hanya seramai 5287 orang shaja iaitu 1.19 peratus mendapat semua A. Gap pembelajaran antara luar bandar dan bandar sangat jauh iaitu sebanyak 4%. Dengan itu, jelas rancangan Pelan Induk Perancangan Pendidikan untuk merapatkan jurang pembelajaran pelajar bandar dan luar bandar gagal sama sekali. Bilangan peratus tidak kuasai 3M luar bandar begitu besar. Bagaimana masa depan pelajar luar bandar?
Kelemahan ini sebenarnya berpunca daripada Menteri Pelajaran yang lebih mengutamakan politik manakala pegawai-pegawai yang dinaikkan pangkat berdasarkan kepentingan politik bukan berdasarkan professionalisma. Jemaah Nazir telah membuat pemantauan pengajaran dan pembelajaran di dalam kelas, didapati keseluruhannya sederhana sahaja tetapi usaha untuk memperbaikinya tidak diperkasakan. Pegawai-pegawai pendidikan terus menari rentak yang sama bersama-sama menteri yang menjalankan program pendidikan untuk kepentingan politk kepartian bukan untuk fokus kepada pengajaran dan pembelajaran di dalam kelas.
Pengarah negeri, pegawai pendidikan daerah, pengetua dan guru besar kebanyakkannya sibuk dengan urusan pentadbiran dan menjadikan mereka abai dan lalai untuk melihat aspek P&P di dalam kelas.
Umumnya pelbagai dasar yang dibuat oleh Menteri Pelajaran tidak akan meningkatkan pendidikan kerana dasar pendidikan sekarang telah jauh menyeleweng.

No comments: