PEJABAT MAJLIS PIMPINAN NEGERI PAHANG DM

PEJABAT MAJLIS PIMPINAN NEGERI PAHANG DM

Thursday, November 19, 2009

Kerajaan Pahang engkar dengan janji Najib

Penduduk menaikki jentolak yang menyodok pokok-pokok getah mereka
Haji Suhaimi Said, Pengerusi Biro Hal Ehwal Orang Asal KEADILAN Pahang bersama-sama dengan penduduk

Semua estet-estet ini terdahulunya adalah kawasan penempatan Orang Asal. Mereka berada di perkampongan sebelum Perang Dunia Kedua. Mereka tidak diberikan tanah ini, tetapi tanah mereka ini diluluskan kepada ladang swasta oleh Kerajaan Negeri Pahang


Ini adalah "rumah" di Kg Gong dan beginilah keadaan rumah-rumah di Kampong tersebut



Rumah ini dimilikki oleh penyokong UMNO yang tegar di Kg Gong, tetapi rumah ini pun akan "dibersihkan" memberi laluan kepada Ladang Syarikat Swasta




Jentolak ini kecil, tetapi menjadi pemusnah kepada tanaman getah penduduk Kg Gong



Sdr Sudin Mahidin mengetuai bantahan penduduk-penduduk Kg Gong




Notis sebegini terdapat diseluruh kawasan kampong


Penduduk marah dan mereka menunjukkan kepada Notis melarang mereka bercucuk tanam

Sdr Rabidin Kasmawi (berbaju biru), Sdr Yusri erbaju Ahon (berbaju maroon) dan Sdr Shafei Deris (bertopi)




====




Diatas jemputan daripada penduduk Orang Asal di sekita Kg Gong, Bebar, Pekan, Pahang, saya bersama-sama dengan Sdr Yusri Ahon, Timbalan Pengerusi Biro Hal Ehwal Orang Asal KEADILAN Pahang dan Sdr Shafie Deris, Naib Pengerusi berlepas dari Temerloh jam 8.00 pagi pada 18hb November 2009.


Kami sampai di Simpang Chini lebih kurang jam 10.00 pagi dan disana telah menunggu kami Sdr Rabidin Kasmawi, Pengerusi KEADILAN Cabang Rompin bersama-sama dengan Sdr Sudin Mahidin, wakil dari Orang Asal Kg Gong bersama-sama dengan beberapa orang yang lain.








Setelah kami mengambil sedikit sarapan pagi, kami pun berlepas menuju ke Kg Gong. Jalan menuju kampong itu amatlah teruk dan sangat menyukarkan.








Sesampai kami di Kg Gong, kami sedia ditunggu oleh penduduk-penduduk kampong tersebut dan kampong-kampong berdekatan seperti Kg Pulau Pinang, Kg Belentong, Kg Limau Manis, Kg Joon, Kg Kepala Beruang, Kg Kemeram, Kg Pasir, Kg Samlarat, Kg Seroloh, Kg Jelutong Punggor dan Kg Belengkok. Kesemua kampong-kampong ini adalah perkampongan Orang Asal di kawasan Parlimen Pekan yang diwakili oleh Dato Seri Najib Tun Razak.










Menurut kata penduduk disana, Dato Seri Najib pernah melawat kampong itu pada tahun 2001 dan membuat berbagai janji kepada mereka seperti untuk menyediakan perumahan PPRT, memasukkan bekalan air dan api. Tetapi janji itu hanya tinggal janji dan selepas 2001 tersebut kampong-kampong mereka tetap tidak mendapat apa-apa pembangunan yang dijanjikan.








Datuk Najib juga berjanji bahawa hutan di kawasan perkampongan itu tidak akan ditebang untuk pembalakan dan tidak akan diluluskan kepada pihak-pihak luar.








Apa yang berlaku adalah disebaliknya. Kawasan hutan disekeliling perkampongan Orang Asal disana sudah pun dikerjakan oleh syarikat-syarikat tertentu dengan kelulusan dari Kerajaan Negeri Pahang. Syarikat-syarikat itu mendapat untung besar dari kayu-kayu balak yang mereka keluarkan tetapi orang kampong hanya mendapat "habuk".








Jurucakap penduduk kampong tersebut, Sdr Sudin Mahidin, menyatakan bahawa seluas 5000 ekar daripada kawasan hutan sekitar kampong mereka telah diluluskan oleh Kerajaan Negeri Pahang menjadi sebuah estet yang ditanam kelapa sawit.









Tak cukup dengan pemberian itu, Kerajaan Negeri Pahang telah meluluskan pula 500 ekar kepada sebuah syarikat swasta dengan pembinaan sebuah kilang sawit diatas tanah 50 ekar dari kawasan tersebut.








Apa yang diluluskan oleh Kerajaan Pahang itu adalah kawasan yang sudah ditanam dengan pokok-pokok getah dan pokok buah-buahan oleh penduduk, ada pokok-pokok getah itu yang sudah ditanam lebih kurang satu tahun dan ada yang sudah boleh ditoreh; begitu juga pokok buah-buahan yang sudah berbuah.









Kawasan tersebut telah diluluskan oleh Kerajaan Negeri Pahang kepada sebuah syarikat swasta, dan syarikat tersebut kini sedang menebang dan membersihkan kawasan yang diluluskan kepada mereka iaitu kawasan tanah-tanah getah yang ditanam oleh Orang Asal kampong tersebut, dan penduduk kampong tersebut diarahkan untuk mengosongkan rumah-rumah mereka untuk memberi laluan kepada pembersihan tanah oleh syarikat tersebut.










Penduduk kampong cuba merundingkan pampasan daripada pihak syarikat, tetapi pihak syarikat tersebut hanya sanggup membayar 30 sen bagi sebatang pokok getah yang dibersihkan, suatu jumlah gantirugi yang sangat kecil, tidak munasabah dan tidak berperikemanusiaan.










Kawasan ini termasuk didalam kawasan Pilihanraya Parlimen Pekan, dan penduduk kampong inilah yang memberikan kemenangan kepada Datuk Najib selaku calon Barisan Nasional Pahang yang hanya memenangi 241 undi majoriti pada tahun 1998 dahulu.








Penduduk disini adalah pengundi UMNO/BN yang tegar, 100% mengundi mereka dan inilah balasan yang diberikan oleh UMNO/BN terhadap penyokong-penyokong setia mereka.







Penduduk kampong Gong dan kampong-kampong sekitarnya adalah terdiri daripada rakyat miskin dari kaum Jakun; dan dengan sikap kerajaan yang memihak kepada golongan korporat dan syarikat-syarikat besar itu dapatlah dinilai bahawa UMNO/BN ini bukan mendahulukan rakyat tetapi syarikat-syarikat korporat.



Masalahnya kini, dimanakah penduduk-penduduk kampong itu hendak berpindah sedangkan kerajaan langsung tidak menyediakan kawasan alternatif untuk mereka. Keadaan ini menjadi pelik bagi penduduk asal orang Pekan kerana dikawasan Parlimen itu ada segolongan Orang Asing yang diutamakan disebuah perkampongan dimana mereka diberikan rumah percuma dan diberikan elaun bulanan serta diberikan pula kewarganegaraan. Kera dihutan disusui...!

No comments: