PEJABAT MAJLIS PIMPINAN NEGERI PAHANG DM

PEJABAT MAJLIS PIMPINAN NEGERI PAHANG DM

Monday, April 12, 2010

MB SELANGOR : BIAR POIRNTHIP BERI KETERANGAN VIDIO.

APA DAH JADI NI!!!!!



Kerajaan Selangor mahu sidang video digunakan jika pakar patologi Thailand, Dr Pornthip Rojanasunand tidak hadir memberi keterangan dalam inkues Teoh Beng Hock apabila ia bersambung pada 20 April ini, kerana mendakwa ada 'tekanan politik' daripada kerajaan Malaysia.

“Kita menghormati keputusan Dr Pornthip kerana ia melibatkan sebab-sebab keselamatan tapi kita mencadangkan kepada mahkamah supaya mengadakan cara telekomunikasi.

"Maknanya, Dr Pornthip berada di Bangkok, kita berada di sini, berkomunikasi melalui sistem telekomunikasi. Ini bolehh kita lakukan dan selalu boleh dilakukan,” kata Menteri Besar, Tan Sri Khalid Ibrahm (atas, tengah).

Tambahnya, oleh kerana Dr Pornthip adalah tetamu kerajaan Selangor, maka adalah tanggungjawab mereka untuk melindunginya.

Semalam, Dr Pornthip memberitahu Malaysiakini bahawa beliau telah "dinasihatkan" oleh pegawai-pegawai tinggi Jabatan Kehakiman Thailand - tempat beliau bertugas sebagai ketua pengarah Institut Sains Forensik Pusat - supaya jangan ke Malaysia minggu depan untuk menghadiri inkues tersebut.

Beliau berkata, kementerian kehakiman telah menerima maklumat daripada kementerian luar Thailand bahawa beliau mungkin menghadapi masalah jika ke Malaysia, termasuk kemungkinan dihalang memasuki negara ini.

Menurutnya, kementerian luar Thailand telah menarima "isyarat" dari kerajaan Malaysia melalui "saluran tidak rasmi" bahawa kehadiran beliau dalam inkues tersebut, adalah tidak disenangi.

“Tetapi saya berharap semua dakwaan itu tidak benar. Adalah menjadi kepentingan semua kerajaan untuk mencari kebenaran,” katanya selepas sidang dewan undangan negeri Selangor hari ini.

"Kami tetap mahu beliau ke mari, tetapi jika beliau tidak boleh berbuat demikian, kami berharap beliau masih boleh memberi keterangan melalui internet (sidang video) dan mahkamah akan menerimanya,” kata Khalid.

Kh
alid juga membidas Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Nazri Aziz yang membuat kenyataan, semalam, bahawa pakar dari Thailand itu telah berbohong.

"Secara diplomatik, bukan idea yang baik untuk melabelkan mereka di luar negara sebagai pembohong.

"Dia harus berhati-hati dengan apa yang dia cakap. Dr Pornthip bekerja dengan mayat-mayat,” katanya.

Sebelum ini, pakar patologi itu berkata berdasarkan kepada gambar-gambar yang diambil di tempat Teoh ditemui jatuh, beliau membuat kesimpulan bahawa terdapat 80 peratus kemungkinan homisid dan 20 peratus kemungkinan bunuh diri.

Keterangannya itu menyaksikan mahkamah mengarahkan bedah siasat kedua dijalankan.

petikandarimalaysiakini

No comments: