PEJABAT MAJLIS PIMPINAN NEGERI PAHANG DM

PEJABAT MAJLIS PIMPINAN NEGERI PAHANG DM

Thursday, March 25, 2010

UNTUNGNYA JADI POLIS ONE MALAYSIA

Insentif Kepada Polis...Harap Lepas Ni Depa Tak Buat Kacau Lagi




Datuk Seri Najib Tun Razak sebentar tadi mengumumkan beberapa insentif kepada pegawai dan anggota polis sebagai dorongan untuk mereka memberikan perkhidmatan terbaik. Pengumuman Perdana Menteri itu dibuat beliau ketika merasmikan sambutan Hari Polis ke-203 di Pusat Latihan Polis, Jalan Semarak, di sini.

Antara insentif seperti yang laporkan Bernama ialah:


+ Elaun bulanan RM200 kepada 33,000 pegawai dan anggota polis yang menjalankan tugas am.


+ Konstabel akan dinaikkan pangkat ke Lans Koperal selepas tiga tahun, dan Lans Koperal dinaikkan pangkat ke Koperal selepas lima tahun.


+ Kerajaan mencadangkan balai-balai yang cemerlang dan terbaik diberikan penghargaan khas berdasarkan pencapaian dan prestasi mereka.

Saya setuju dengan pmberian beberapa insentif itu. Harap lepas ini tiada lagi cerita polis yang minta sogokan, polis merompak, polis menyamar dan pelbagai lagi cerita polis yang menyamai cerita polis dalam filem Hollywood, Bollywood dan Hong Kong.


Harap lepas ini semua polis Malaysia jadi polis yang lemah lembut, berbudi bahasa dan baik hati seperti dalam drama Gerak Khas.

Dan sebagai polis yang baik mereka tidak perlu lakukan kekerasan untuk menyuraikan perhimpunan anti-pemerintah, kerana itu adalah hak rakyat untuk bersuara yang dilindungi Perlembagaan. Apa yang perlu mereka lakukan ialah bekerjasama dengan pihak penganjur dan memastikan demonstrasi berjalan lancar.


~ pendikar gunung kriang

No comments: