PEJABAT MAJLIS PIMPINAN NEGERI PAHANG DM

PEJABAT MAJLIS PIMPINAN NEGERI PAHANG DM

Thursday, December 31, 2009

Tuesday, December 29, 2009

KENYATAAN AKHBAR P.SARAWANAN, TIMBALAN KETUA AMK BERA

KENYATAAN JAWATANKUASA BERTINDAK SKJT LADANG MENTERI, SDR P.SARAWANAN YANG JUGA TIMBALAN KETUA AMK BERA MERANGKAP EXCO ANGKATAN MUDA KEADILAN (AMK) MALAYSIA DI AKHBAR SINAR HARIAN BERA HARI INI 29/12/2009

ISU SJKT : SERAH MEMO KEPADA PM

BERA – Walaupun isu projek pembinaan Bangunan Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil (SJKT) Ladang Menteri dan SJKT Ladang Kemayan sudah dijelaskan pihak Jabatan Pelajaran Negeri Pahang dan MIC Bahagian Bera, namun terdapat pihak yang mempertikaikannya.

Isu murid India menumpang bangunan sekolah di daerah ini telah diperjuangkan golongan berkenaan sejak hampir 30 tahun lalu, yang diwakili oleh MIC Bahagian Bera ketika itu.

Malah, sehingga ini, gerakan terbabit masih memperjuangkan perkara sama, sehinggalah kerajaan bersetuju menyediakan peruntukan besar bagi membina bangunan baru bagi kedua-dua sekolah itu.

Perkara yang sama juga turut dijelaskan Jabatan Pelajaran Negeri awal Disember lalu dalam siaran akhbar terbitan Sinar Harian, yang mengesahkan Kementerian Pelajaran Malaysia meluluskan peruntukan sebanyak RM1,476 juta bagi membina SJKT Ladang Menteri.

Berdasarkan laporan terbabit, projek itu mengandungi dua blok bangunan membabitkan enam bilik darjah dan blok pentadbiran.

Semalam, Jawatankuasa Bertindak SKJT Ladang Menteri mewakili ibu bapa dan penjaga murid sekolah ini mahu projek pembinaan sekolah baru itu disegerakan tanpa ada sebarang faktor terbengkalai.

Pengerusi, P Sarawanan berkata, suara hati masyarakat India di daerah ini termasuk komuniti luar kawasan ini menandatangani satu memorandum mengenai masalah ini.

Menurutnya, selama lebih 30 tahun, murid India di daerah ini terpaksa menumpang di sekolah lain untuk menimba ilmu.

“Banyak masalah yang timbul berikutan masalah ini, dan kita berharap masalah kelewatan pembinaan sekolah ini dapat diatasi dengan lebih bijak dan progresif daripada semua pihak.

“Murid kaum India terlalu banyak ketinggalan daripada asepk akademik dan ko-kurikulum, berikutan perkongsian bilik darjah dan masa pembelajaran waktu petang yang kurang sesuai, terutama bagi murid Tahap Satu,”
katanya kepada Sinar Harian.

Sarawanan tidak menafikan projek pembinaan bangunan sekolah telah pun dimulakan sejak 3 November lalu, tetapi tiada sebarang perkembangan untuk Projek SJKT Ladang Kemayan.

Katanya, walaupun kerja-kerja meletakkan batu asas itu telah pun dijalankan dua tahun lalu, termasuk papan tanda telah dinaikkan, tetapi kawasan seluas enam ekar itu kini menjadi semak-samun.

Menurut beliau, tindakan jawatankuasa bukanlah mahu mengeruhkan keadaan, tetapi mahu masalah ini diselesaikan dengan cara lebih baik dan segera serta tidak lagi ditangguhkan.

Sinar Harian difahamkan, sebelum ini juga, peruntukan RM250,000 telah disalurkan untuk permulaan pembinaan bangunan baru SJKT Ladang Kemayan, termasuk derma orang ramai berjumlah RM50,000.

Menurut Sarawanan, dengan jumlah RM300,000 itu sepatutnya banyak pembangunan yang telah dimulakan dan tidak sepatutnya masalah ekonomi mengganggu kerja-kerja pembinaan terbabit.

Beliau berkata, sebuah persatuan akan menghantar surat kepada SPRM untuk menyiasat perkara ini, supaya nasib masyarakat India di Bera mendapat pembelaan sewajarnya.

Memorandum masalah pembinaan sekolah itu diserahkan kepada 17 orang individu, termasuk Perdana Menteri, Menteri Pelajaran Malaysia, Menteri Besar Pahang dan Menteri Kerja Raya.

Hadir sama, Presiden Persatuan Penasihat Pengguna-pengguna Malaysia, Varatharajoo Murugan.

No comments: