PEJABAT MAJLIS PIMPINAN NEGERI PAHANG DM

PEJABAT MAJLIS PIMPINAN NEGERI PAHANG DM

Friday, December 11, 2009

SEKOLAH SATU ALIRAN: WUJUDKAN SATU SURUHANJAYA UNTUK MEMBINCANGKANNYA!


Sekolah satu aliran yang diperkatakan oleh pimpinan Umno / Barisan Nasional (BN) baru-baru tidak lebih sebagai strategi atau mainan politik mereka didalam apa yang dikatakan sebagai ‘memperjuangkan’ bahasa melayu sebagai satu bahasa pada satu aliran sekolah sahaja.

Menurut Tn Hj Abas Awang yang juga Ketua Cabang PKR Bera sekolah satu aliran sebenarnya satu idea yang amat baik dan sudah sepatutnya dibincangkan pun kerana ianya berkait rapat tentang masa depan dan perpaduan Negara itu sendiri.

“Dulunya sekolah satu aliran ini hangat dibincangkan oleh pimpinan Umno / BN tetapi kini sudah senyap? Kenapa harus berhenti setakat ini sahaja? Apakah Umno / BN anggap isu ini sebagai satu gimik politik untuk kepentingan mereka bagi mendapatkan sokongan orang melayu semata-mata”?

“Pada pendapat saya sekiranya kita tidak dapat untuk membincangkan isu satu aliran ini lagi kerana tiadanya persetujuan antara komponen BN, seeloknya diwujudkan satu Suruhanjaya seperti Penyata Razak atau Penyata Rahman Talib bagi membincangkan cadangan satu aliran ini secara serius”.


Mantan Pengarah Pelajaran Wilayah Persekutuan itu juga melihatkan apa yang berlaku ini hanyalah sebagai ‘drama’ yang diulang-ulang versinya semata-mata untuk kepentingan politik mereka. Kalau betul tidak mahu lagi sekolah satu aliran ini dibincangkan, sepatutnya pihak kerajaan yang memerintah lakukannya didalam bentuk yang lain.

“Apakah tiada lagi alternatif lain daripada terus membiarkan isu sekolah satu aliran ini tergantung begitu sahaja? Kerajaan seharusnya mencadangkan kearah bentuk yang lain pula”.

“Mana pula peranan Najib dalam hal ini? Dengan pengenalan beliau terhadap konsep 1 Malaysia seharusnya isu sekolah satu aliran ini sudah perlu serius untuk dibincangkan dan bukannya terus-menerus dibangkit kan lagi pada masa yang akan datang”


Kita mahu kerajaan persekutuan serius didalam hal ini dan kepada Menteri Pelajaran perkara yang paling penting ialah jangan jadikan isu ini sebagai modal politik untuk pemimpin-pemimpin Umno / BN bagi terus-menerus ‘melaris’ kelentong mereka kepada rakyat.

No comments: