PEJABAT MAJLIS PIMPINAN NEGERI PAHANG DM

PEJABAT MAJLIS PIMPINAN NEGERI PAHANG DM

Thursday, November 26, 2009

UMNO/BN GAGAL URUS EKONOMI PAHANG : DATO' FAUZI

Bajet defisit 2010 berjumlah RM92.48 juta bagi Kerajaan Negeri Pahang baru-baru ini mendedahkan kegagalan kerajaan negeri yang dipimpin oleh Menteri Besar Dato' Seri Adnan Yaakob dalam mengurus tadbir ekonomi dan kewangan negeri tersebut.

Sehingga tahun ini Pahang mencatatkan rekod apabila sudah 12 kali berturut-turut membentangkan bajet defisit di Persidangan Dewan Undangan Negeri. Mengulas perkara ini, Pengerus Majlis Pimpinan Negeri, Parti Keadilan Rakyat Pahang, Dato' Fauzi Abdul Rahman berkata perkara sedemikian tidak akan berlaku jika ekonomi dan kewangan negeri diurus dengan sistematik kerana Pahang juga memiliki kekuatan ekonominya yang tersendiri. "Defisit yang digunakan untuk pembangunan masih boleh diterima tetapi apabila pendapatan tidak boleh menanggung pengurusan, keadaan ini tidak boleh diterima dan meletakkan ekonomi negeri di dalam bahaya" tambahnya lagi.

"Dalam kontek Negeri Pahang perbezaan melepasi 10 peratus kos perbelanjaan mengurus (RM571,871) dan perbelanjaan pembangunan (RM242,493) adalah petanda awal masalah yang wujud" katanya. Tambah Dato' Fauzi lagi' " saya tidak menuduh Kerajaan Negeri Pahang rasuah tetapi ini jelas menunjukkan kelemahan pengurusan yang amat ketara, parah dan kritikal.

Baginya, Pahang mampu melakukan sesuatu yang positif terhadap ekonominya dan dapat membentangkan belanjawan yang lebih berimbang di antara perbelanjaan dan pendapatan. Untuk mencapai belanjawan yang seimbang ada caranya dan tidak semestinya kerajaan perlu menaikkan pelbagai cukai yang akan membebankan rakyat. Sistem pengurusan yang efisyen dan telus adalah salah satu mekanisma penting untuk mencapai belanjawan seimbang. Sebagai contoh di dalam isu pengurusan bekalan air katanya, di Kuantan sahaja kerajaan telah kerugian sebanyak 50 peratus terhadap sumber air yang dikeluarkan.

"Setiap hari air dipam dari sumbernya sebanyak 1 juta gelen dan apabila dirawat dengan kos tertentu hanya 400 gelen yang sampai kepada pengguna, bakinya hilang akibat paip bocor dan kecurian, dari bayaran yang dikutip kerajaan langsung tidak dapat menanggung kos rawatan yang telah dikeluarkan", tambahnya lagi.

Untuk itu tindakan menukar dan membersihkan paip air dan teknik pengurusan yang efisyen perlu dilaksanakan segera, juka tidak perkara ini akan berterusan dan mendatangkan kerugian kepada Kerajaan Negeri.

Beliau menyatakan bahawa PKR Pahang amat kesal dengan situasi ini dan melihat kelemahan pentadbiran yang ada sebagai satu beban besar yang ditanggung oleh rakyat. Apa yang rakyat mahu ialah sebuah kerajaan yang cekap dan mampu untuk memberi khidmat terbaik kepada mereka.

Beliau merasa amat optimis sekiranya PKR dan PR diberi peluang mentadbir Kerajaan Negeri Pahang di dalam pilihanraya yang akan datang masalah belanjawan defisit ini akan dapat diatasi. "Kita ada cara tersendiri bagaimana untuk mengurus sumber-sumber hasil yang ada di Negeri Pahang bagi mendatangkan pulangan yang besar kepada akaun negeri dan bagaimana pula kewangan negeri diuruskan", katanya. Beliau menyatakan dari kajian yang telah dibuat oleh pakar-pakar ekonomi di dalam PKR Negeri, kita yakin sekiranya di beri peluang nanti hasil yang akan diperolehi oleh kerajaan negeri adalah berjumlah di antara RM1 billion hingga RM1.2 billion setahun berbanding kos pengurusan dan perbelanjaan pembangunan sekitar RM500 juta hingga RM600 juta setahun. Ini akan memberi lebihan belanjawan sebanyak RM500 juta hingga RM600 juta setahun. Lebuhan ini akan digunakan untuk membayar hutang Kerajaan Negeri dengan Kerajaan Pusat yang dibuat oleh UMNO/BN dan sebahagiannya akan dikembalikan kepada rakyat dalam pelbagai cara. "kami Pakatan Rakyat memegang prinsip berkhimat untuk kepentingan rakyat bukan kepentingan Wakil Rakyat dan kroni-kroni mereka", katanya lagi

No comments: