PEJABAT MAJLIS PIMPINAN NEGERI PAHANG DM

PEJABAT MAJLIS PIMPINAN NEGERI PAHANG DM

Sunday, December 21, 2008

Melayu masih nak berpolitik dengan Matematik dan Sains
by umnonomore

TIMBALAN Menteri Pelajaran, Datuk Dr. Wee Ka Siong (kanan), mempengerusikan Mesyuarat Terbuka Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dan Bahasa Inggeris di PICC, Putra Jaya, semalam. Hadir sama Ketua Pengarah Pelajaran Datuk Alimuddin Mohd Dom.

Apa bodoh sangat dengan Melayu? cadangan belajar Matematik dan Sains dalam bahasa Inggeris adalah punca kenapa Melayu semakin mundur dan peratus pelajar melari kan diri dari kelas lebih ramai. Bangsa Cina dah tolak awal awal. Diorang setuju kalau B. Inggeris di gunakan di sekolah kebangsaan sedangkan, diorang tak nak guna kan B. Inggeris di sekolah kebangsaan Cina … kenapa?

Perubahan kaedah pembelajaran ini telah di bincang di kalangan bangsa Cina di Malaysia. Mereka dah nampak impak kemudian nanti. Tapi bangsa Melayu masih buta dan masih nak berpolitik. Hasilnya … pelajar di Kedah, Terengganu, Kelantan, sebahagian besar anak anak Melayu tidak faham tentang pembelajaran ini. Pelajar di bebankan dengan dua jenis matapelajaran di dalam satu mata pelajaran. Terma terma perlu di pelajari selain lidah dah berkerak cakap bahasa melayu sejak kecil.

Sekolah Kebangsaan Cina bermatian matian nak pertahankan bahasa ibunda dalam pembelajaran. Kenapa kerajaan tak cakap banyak? Kenapa menteri kita takut pada Bangsa Cina? Kerana diorang pegang ekonomi? Kalau takut kenapa tak lacurkan kan sahaja bontot mereka kepada bangsa ni?

Dan akhirnya nanti .. anak Melayu kecundang. Realitinya mereka kecundang. Terima kaseh kerana politik negara telah mengakibat kan mereka turut terpalit sama.

Ramai yang keras mahu B. Inggeri di gunakan, Tapi pendapat itu lebih kepada kepentingan diri sendiri. Orang moden la katakan. Kat umah I … you… I. … you.

Keputusan menggunakan B. Inggeri membeli peluang kaum lain lebih berjaya dari Melayu. Sebelum buat keputusan, ingat orang orang kampung kita dulu. Cina pentingkan bangsanya, Melayu sombong dengan kepandaiannya. Tapi tak kemana bro. Cakap bahasa Ingggeris .. kononnya maju. Tapi otak buntu.

Cerita pasal benda ni aje tak habis habis dari dulu sampai sekarang. Dah tak der kerja lain ke?Nak politik … politik la. Jangan nyusahkan kanak kanak.

Belum selesai masalah ni … datang pulak masalah baru …

belajar Sejarah. Ni belum beban sekolah pagi petang, kebangsaan dan sekolah agama, tuisyen dan macam macam lagi. Terkangkang la anak korang. Sapa yang tak dapat catch up … gagal. Padan muka Melayu.

No comments: