PEJABAT MAJLIS PIMPINAN NEGERI PAHANG DM

PEJABAT MAJLIS PIMPINAN NEGERI PAHANG DM

Saturday, December 6, 2008

Bongkar, Strategi Puak UMNO Rompak Hutan Balak Secara Berhemah Di Negeri Pahang

by pkr gerik

KUANTAN - Susulan daripada beberapa kejadian kes dan tragedi "kecurian balak" yang berlaku di negeri ini, kami telah mengadakan satu siasatan terperinci dengan kerjasama pihak jabatan hutan tentang segala yang terjadi. Sungguh memalukan apabila rakyat Pahang menyaksikan Berita Perdana TV3, saban bulan laporan kecurian dibuat oleh Saudara Khaidir Ahmad (Wartawan TV3 Pahang). Sebelum ini habis hutan Pahang ditarah oleh mereka di Raub, Temerloh, Bentong, Maran, Rompin, Jerantut malah terkini dalam daerah Kuantan sendiri. Tambah menyedihkan ia berlaku dalam kawasan Majlis Perbandaran Kuantan sendiri. Kejadian rompakan balak atas bukit di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia Kampus Indera Mahkota, Kuantan baru-baru ini, benar-benar mencemar serta mencabar kewibawaan rakyat Pahang sabenarnya. Siapakah yang bertanggungjawab? Jika tidak didalangi oleh puak-puak UMNO Pahang itu sendiri. Justeru itulah gara-gara ketirisan dan kecurian yang berlaku ini menyebabkan bajet negeri Pahang senantiasa dirundung kerugian saban tahun. Apakah maknanya semua ini? Jika kerajaan telus dalam hal ini, sudah pasti perkara ini tidak berlaku dan berjaya diatasi. Maka itu pihak kami sekali lagi cuba meninjau dan melakukan edisi siasat mengapakah masalah ini sering berlaku di Pahang dan tidak negeri-negeri lain di Malaysia.

Kecurian Didalangi Oleh Puak-Puak UMNO

Ramai pemimpin UMNO Pahang yang kemaruk dengan "Ban Balak" tidak dapat bersabar lagi bila Menteri Besar terlalu lambat meluluskan kawasan balak untuk mereka. Oleh yang demikian mereka berpakat dengan "tokey balak" untuk mencuri hutan dalam kawasan DUN masing-masing. Justeru itulah kita melihat kawasan balak yang didedahkan siap mempunyai pengawal bahkan jentera-jentera pembalakan yang lengkap dan canggih. Jika perompak ingin mencuri, masakan mereka boleh membawa jentera yang lengkap seperti itu. Ini menunjukkan ada pihak tertentu yang mengawasi mereka. Nampak jelas kebanyakkan perompak ini langsung tidak takut dengan undang-undang dan menganggap hutan terbabit "bapak mereka yang punya".

Lantaran itulah perkara ini sukar dibendung, kerana pemimpin UMNO setempat bersekongkol dengan kilang balak untuk tujuan merompak hasil mahsul tersebut. Bukti jelas apabila orang-orang kampung membuat laporan polis kejadian tersebut. Mereka langsung tidak mengambil tindakan yang tegas untuk menghalang kejadian itu. Malah kita dapat melihat segala jentera bebas keluar masuk ke kawasan rompakan balak terbabit. Seolah-olah mereka diberikan "lampu hijau" dan "lesen" oleh pihak-pihak yang berkenaan. Kami difahamkan, bairpun ribuan tan balak dirompak nampuk pihak berkuasa langsung tidak menyiasat ke mana balak itu dibawa? Bukankah mudah jika mereka jujur dan amanah dalam tugas ini, tangkap pemandu lori balak dan siasat rekod JPJ lori tersebut berdaftar atas nama siapa, dan ekori lori itu secara "serang hendap". Bukankah mudah untuk mengetahui "sawmill" mana yang merompak balak tersebut. Ini tidak dilakukan kerana semua mereka telah menerima habuan dan komisyen masing-masing agaknya. Senario ini jelas sekali sukar untuk dibendong, bahkan ia akan berterusan zaman berzaman jika UMNO dan BN terus memerintah negeri ini. Maka kita tidak hairanlah yang sejak MB Pahang dari masa Khalil Yaakob hingga Adnan Yaakob memerintah negeri ini, bajet Pahang senantiasa defisit. Ini kerana kerajaan Pahang gagal untuk membendung masalah yang paling utama di Pahang iaitu "Rompakan Balak Secara Berhemah" ini.

Beratus Ekar Dirompak, Bakinya Dilapor TV3

Taktik jahat yang para perompak ini gunakan ialah, mereka akan merompak sesuka hati hutan tersebut tanpa belas kasihan. Habis ditarah dan digondolkan. Kejadian ini sering dilaporkan oleh media sebelum ini terutamanya TV3. Namun, siasatan kami apa yang dilakukan oleh pihak TV3 adalah sebagai syarat "wajib tayang" sahaja. Ini bagi menunjukkan bahawa kerajaan Pahang prihatin dengan masalah ini. Walhal mereka yang bersekongkol dengan perompak tersebut. Buktinya, segala jentera dan mesin yang digunakan untuk perompak terbabit tidak pernah langsung ditahan. Bahkan kita tidak langsung melihat jentera itu di"sita" dimana-mana balai polis biarpun telah dilapor dan disiarkan di kaca TV. Bahkan kami juga mendapat maklumat bahawa pihak TV3 hanya dipanggil setelah beratus-ratus ekar hutan telah dirompak dan balak telah dikeluarkan. Maka TV3 pun datang dan membuat laporan, bahawa kejadian itu telah berlaku beberapa hari, beberapa minggu dan beberapa bulan yang lalu. Ini sebagai "trick" semata-mata untuk mengaburi mata rakyat. Akhirnya rakyat ditipu, beratus-ratus ekar yang dirompak dan hanya bakinya beberapa buah lori sahaja dilaporkan kepada TV3 untuk dibuat laporan. Akhirnya , siapakah yang untung? Rakyat ditipu, puak-puak UMNO Pahang juga yang mengaut keuntungan jutaan ringgit.

Mereka khianat kepada rakyat. Inikah maknanya ketuanan Melayu dan untuk membela rakyat?. Justeru itu kita tidak hairan, setiap kali musim pemilihan UMNO politik wang berleluasa. Mereka "paw" ataupun paksa "funder-funder" yang terdiri daripada "tokey balak" untuk menanggung segala perbelanjaan membeli perwakilan. Mereka akan janjikan "kawasan balak" bila sudah menang dalam pertandingan tersebut. Siapa yang kalah, akan menanggung hutang dengan "tokey balak". Senario ini adalah perkara biasa di bumi Pahang ini sebenarnya. Sebab itu, bila kita kaji balik pemimpin UMNO ini sebenarnya tiada wang langsung dalam mana-mana bank. Namun, mereka ada banyak wang bila musim pencalonan dan pemilihan bermula. Dari mana wang ini datang, jika tidak dihantar oleh "tokey balak" direct ke tangan mereka itu. Maka, lahirlah pemimpin UMNO yang rasuah dan khianat kepada rakyat. Mereka inilah yang kini menjadi pemimpin UMNO di Pahang yang kononnya ingin membela rakyat dan Melayu khasnya.

Walhal mereka banyak "mengembongkan" perut mereka sendiri dengan "najis rasuah balak" itu sendiri. Puak UMNO bawahan sedar semua ini, namun mereka "kelabu dan gelap mata" dengan duit yang dicurahkan oleh pemimpin terbabit tatkala menjelang pilihanraya dan pemilihan UMNO. Justeru itu mereka lebih rela "membisu dan memekakkan telinga" semata-mata daripada mendedahkan isu ini. Rasuah sudah sebati dalam darah daging mereka. Cakaplah apa sahaja kepada pemimpin tersebut, namun mereka tetap dengan pendirian bahawa UMNO adalah pembela Melayu, tanpa UMNO rakyat tidak boleh hidup. Inilah fahaman yang paling bahaya dalam mentaliti puak-puak UMNO karat ini sejak dulu, kini dan selamanya. Mereka bukan pembela agama dan bangsa sebenarnya. Tapi yang dibela ialah "tengkolok dan periuk nasi" mereka sendiri. Lantaran itulah mereka tewas dengan "wang ringgit" atau "duit" yang menjadi hala tuju perjuangan mereka sejak sekian lama.

Rompak Balak Atas Nama Projek Pertanian

Paling menyedihkan ialah sikap beberapa kerat pemimpin UMNO Pahang yang jelas menipu rakyat dengan merompak balak atas nama projek pertanian. Kerja ini sudah dilakukan sejak sekian lama, dan amat popular di kawasan DUN Chenor yang diwakili oleh Dato' Tan Mohd Aminuddin Bin Ishak (foto) yang juga Exco Pertanian di negeri ini. Maka berjuta-juta wang balak berjaya dikumpul oleh bekas Timbalan Menteri Besar Pahang ini. Masalah air yang sering mengganggu benak fikiran rakyat sejak 51 tahun gagal diatasi terutamanya di kawasan Felda disitu. Tapi apa yang lebih dipentingkan ialah mengadakan projek-projek pertanian yang kononnya untuk memajukan industri pertanian dan asas tani masyarakat setempat. Maka lahirlah idea mengadakan Projek Lembu Pawah, Projek Tanaman Keledek, Projek Tanaman Jagung, Projek Tanaman Roselle dan yang terbaru Projek Ladang Rakyat.

Paling menghairankan kita, semua projek-projek ini hanya sekadar "nama" sahaja, kemudian belum apa-apa berlaku balak beratus ekar sudah dikeluarkan dari kawasan terbabit. Sebaliknya, jangankan pokok jagung, roselle, keledek dan lembu pawah dijalankan dikawasan terbait. Ekor lembu pawah pun rakyat setempat tidak melihatnya. Ini telah dilakukan sejak 4 penggal beliau menjadi ADUN dan Exco Pertanian Pahang. Rompakan berkhemah ini amat menarik untuk diperkatakan, kerana beliau memang amat bijak melakukannya atas nama pembangunan. Akhirnya, orang-orang kampung juga yang tertipu dan terpedaya. Namun, setiap kali musim pilihanraya masih terus memangkahnya dek kerana wang ringgit yang ditaburkan. Mereka merompak RM1 juta maka mereka taburkan RM100 kepada pemimpin UMNO setempat. Itupun masih ada pemimpin UMNO setempat yang tidak sedar diri yang mereka telah ditipu sejak dul, kini dan selamanya. Ini bukan satu fitnah, tapi ia adalah realiti. Bahkan perkara ini turut diakui oleh pemimpin muda dalam UMNO yang rapat dengan beliau. Namun, apa boleh buat "fulus" sudah datang untuk menutup mulut pemimpin terbabit. Inilah masalahnya!

Dengan pendedahan ini Pahang Daily Online mempelawa Blogger UMNO untuk menjawab isu ini. Baru mereka tahu sekarang betapa "bobroknya" pemimpin UMNO Pahang. Jika mereka mempertahankan semua ini, maka mereka turut sama bersekongkol dan mendapat habuan daripada segala apa yang berlaku. Mereka tahu kebenaran tapi cuba untuk putar beliat fakta. Kami yakin, apa yang didedahkan ini akan dikatakan sebagai "fitnah" oleh puak-puak bacul ini. Semua yang terang lagi nyata pasti akan dikatakan fitnah semata-mata. Walhal semua rakyat tahu akan cerita ini serta mereka melihat apa yang berlaku. Kami yakin juga yang warga Pahang akan bersetuju dengan apa yang kami dedahkan ini. Cuma puak-puak UMNO sahaja yang akan kepanasan dengan semua ini. Tunggu pendedahan seterusnya]. Edisi Pahang: Kecewa Dengan Sikap Kerajaan Benarkan "Funfair Hadhari" Jalankan Aktiviti !!

No comments: