PEJABAT MAJLIS PIMPINAN NEGERI PAHANG DM

PEJABAT MAJLIS PIMPINAN NEGERI PAHANG DM

Friday, October 24, 2008

RM3.5Billion Duit Kerajaan Dipindahkan Ke CIMB Bank?

by Reformis Melayu

Sebelum ini saya telah mendedahkan bagaimana Ekonomi kita akan terjerumus kemelesetan yang teruk andai Umno kekal memerintah, dan jangan terkejut jika dana Pencen Pesara pun akan dihanguskan, Ya! Anda terkejut tiba tiba Najib mengumumkan dia menyuntik 5 billion ringgit duit EPF sehari selepas saya mendedahkan Menteri Kewangan yang baru ini akan mencedok segala duit Kerajaan dan rakyat. Tetapi apa yang kita tidak tahu adalah 2 hari sebelum umat Islam mahu menyambut hari raya Kerajaan (Kementerian Kewangan) telah sibuk mengeluarkan RM3.5Billion duit kerajaan yang didepositkan di dalam Bank-bank komersial di malaysia dan telah memindahkannya ke dalam bank CIMB yang mana kita sedia maklum bank tersebut dimiliki adik Menteri Kewangan iaitu Nazir Abdul Razak. Mengapa transaksi ini dibuat secara terburu buru?

Dua hari sebelum Raya dan hari pertama Wall Street mengalami kejatuhan teruk semalaman. Mengapa perlu dipindahkan hanya BANK CIMB? Seorang pegawai bank negara telah mendedahkan kepada saya ketika pertemuan pada hari raya, di kalangan pegawai pelaburan bank bank Komersial dan Bank Negara juga tertanya-tanya mengapa Kerajaan memindahkan begitu banyak wang. Ada yang berkata kalau mahu dikatakan mahu membayar bonus kakitangan awam ia telah dibuat lebih awal, jadi apa yang tergesa-gesa Kerajaan pindahkan wang kepada CIMB Bank?

Tidak cukup dengan memindahkan RM3.5 Billion duit kerajaan kepada CIMB Bank, tidak sampai 2 minggu sekali lagi Najib mengumumkan 5 Billion lagi digunakan untuk menyuntik ke dalam ValueCap iaitu sebuah syarikat pelaburan Kerajaan? Saya meminta mana-mana yang terlibat dengan Bank Negara boleh mengesahkan berita ini. Pada saya , saya memperolehi berita ini dari orang yang amat dipercayai. Transaksi itu telah dibuat pada 29.9.2008.
APAKAH USAHA MENYELAMAT PELABURAN CIMB BANK?


Untuk pengetahuan sebelum menjadi Bank, CIMB adalah sebuah syarikat pelaburan yang terkenal dengan nama CIMB Investment bank. Syarikat ini fungsinya sama dengan ECM Libra yang pernah dikaitkan dengan Khairy di mana pernah bercita-cita menjadikan ECM Libra sebagai sebuah bank komersial melalui penguasaan Avenue Capital. Sejarah itu nampaknya berulang. Kini giliran Kroni dan sanak-saudara bakal PM membolot segala harta dan hasil mahsul Kerajaan dan rakyat.

Selain Public Bank melalui Public Mutual, CIMB antara pengurus dana Amanah yang terlibat dalam pelaburan dalam luar negara dengan saiz yang besar, pernahkah kita dengar pelaburan dana Amanah telah dibuat CIMB di pasaran di luar negara? Malah CIMB menjanjikan pulangan melalui Fix Deposit khas untuk pelaburannya di pasaran luar! Ia baru dilancarkan hampir 2 tahun lalu, jadi apakah tujuan duit dialirkan ke CIMB, apakah untuk mempertahankan Portfolio pelaburan CIMB yang hampir muflis?

Malah melalui ValueCap sudah pasti pelaburannya nanti akan menjurus kepada sokongan saham-saham yang dipegang oleh CIMB Unit Trust. Boleh dikatakan selepas pilihan raya semua saham mewah seperti Tenaga Nasional, Telekom dan Maybank nilainya 40% daripada harga sebelum Mac 2008. Malah saham saham sederhana kini sudah ke tahap 1/3 dari nilai harga sebelum Mac 2008.

Apakah Value Cap akan digunakan untuk melonjakkan harga Saham yang dipegang CIMB lalu CIMB akan menjual pegangannya seperti mana dilakukan Temasek kepada Maybank dengan menjual BII untuk melepaskan pegangannya dalam BII yang berhadapan dengan risiko., lalu yang hangus adalah duit EPF rakyat, apakah Value Cap tidak mengambil iktibar menghanguskan duit amanah pencen pada tahun 2003? Anda boleh melihat pendedahan bagaimana 10billion digunakan Value cap dan kini hasil pelaburannya kita tidak tahu hangus ke mana? Pendedahan ini telah dibuat di dalam blog Lim Kit Siang pada tahun 2003 bagaimana dana pencen digunakan.

Pada tahun 1992 Mamak Keling Nor Mohd Yaacop telah menghanguskan 10Billion duit Bank Negara melalui scandal pelaburan matawang asing, apakah sekali lagi Mamak ini bersama pembunuh Altantuya akan sekali lagi menghanguskan duit Rakyat? Pada tahun 1992 Malaysia bernasib baik kerana Anwar berjaya mengawal kerugian yang besar yang telah dibuat Nor Mohd Yaacop, malah pada tahun tersebut Ekonomi Malaysia boleh diakatakan kuat, tetapi kini Ekonomi kita dalam keadaan lemah. Malah kita diasak dengan kemelesetan Amerika Syarikat dan Eropah. Apakah Malaysia mampu bertahan dengan menghanguskan berbilion-billion lagi duit rakyat.

Amerika Syarikat yang membelanjakan US 700billion masih tidak mampu mengubah pasaran sahamnya, inikan RM5billion. Sekurang kurangnya Amerika membawa usul menggunakan 700billion Dollar ke dewan rakyat dan senatnya, tetapi Malaysia hanya sesuka hati tanpa dibawa ke Parlimen menggunakan duit Rakyat. Lebih jelasnya duit simpanan hari tua rakyat. Saya percaya 5 Billion ini bukan satu satunya dana yang digunakan oleh Kerajaan Umno Malaysia. Dalam diam mereka kini berusaha memperkudakan pelbagai dana Kerajaan seperti PNB, KWAP dan Tabung Haji.

Andai Kerajaan Malaysia tidak ditukar dalam waktu terdekat, maka tunggulah saat kehancuran ekonomi Malaysia. Tanda-tandanya anda dapat lihat, semalam Cuepacs telah mendedahkan 50,000 pekerja Kontrak Kerajaan bakal ditamatkan perkhidmatan mereka. Jumlah ini bukan sedikit, di kalangan sektor perkilangan waktu kerja mereka sudah dipendekkan kepada 8 jam dan menantikan 5 bulan lagi sebahagian besarnya akan menutup operasinya. Dan apakah bayaran untuk kakitangan awam dan warga pencen tidak lagi dibayar mengikut jadual?
Mungkin rakyat Malaysia menunggu saat kehancuran itu baru mahu turun ke jalan raya, di saat kehancuran Ekonomi itu Anwar Ibrahim pun tidak mampu melakukan apa apa dalam tempoh yang singkat. Maka bersedialah andai Malaysia menjadi seperti Indonesia 5 tahun dulu. Sekurang-kurangnya indeks pasaran Saham Indonesia jauh lebih tinggi dari Malaysia jika dibandingkan 10 tahun dulu.


Andai Kerajaan tidak bertukar, tunggulah saat kehancurannya, Petani , penoreh getah dan penanam sawit sudah melalui merasainya, kini sektor perkilangan , swasta dan Kerajaan menunggu giliran.

Lawan tetap Lawan

"Kalau takut dengan risiko usah bicara soal perjuangan"

AYUH LAWAN AGENDA JAHAT UMNO!!

LAWAN TETAP LAWAN

No comments: