ISU 1 : PERLANTIKAN MENTERI PELAJARAN
Menteri Pelajaran yang dilantik hendaklah seorang yang berwibawa, jujur, amanah, jati diri, berpegang kuat kepada agama serta berpengetahuan luas mengenai pendidikan. Menteri Pelajaran mestilah berupaya melihat masa depan yang jelas, mempunyai kemahiran yang tinggi dan sentiasa bersemangat dan berupaya membangkitkan semangat warga pendidik dalam melaksanakan tugas. Antara Menteri Pelajaran yang membawa kesan dalam KPM ialah Tun Abdul Razak, Datuk Abdul Rahman Talib, Tun Abdul Rahman Yaakub dan Datuk Seri Anwar Ibrahim. Tun Abdul Razak telah meletakkan asas dasar pelajaran
Dasar-dasar di KPM seharusnya digubal oleh pakar-pakar pendidikan Negara sebelum dilaksanakan. Dasar-dasar ini perlu dikaji semula dalam semua aspek. Malangnya ada dasar-dasar di KPM dibuat oleh kepimpinan politik hasil lawatan mereka ke luar negara tanpa melalui proses yang betul. Keadaan ini boleh membawa kerosakan kepada Negara. Antara dasar yang dimaksudkan ialah penghapusan tulisan jawi, penggunaan sempoa, PPSMI, sekolah kluster dan lain-lain. Dasar-dasar ini telah membawa kerosakan yang besar kepada negara. Antara masalah besar yang lain di KPM ialah daripada aspek pelaksanaan dasar. Banyak dasar-dasar di KPM yang cantik hebat dan sangat bermakna, malangnya dari aspek perlaksanaannya sangat lemah. Dasar-dasar baru yang diperkenalkan hebat semasa pelancaran dan perasmian yang menelan belanja jutaan ringgit tetapi diperingkat pelaksanaan sangat lemah. Bukti yang terbaru ialah perlaksanaan Pelan Induk Pembangunan Pendidikan (PIPP).
KPM telah melancarkan PIPP yang memberi fokus kepada 6 teras utama:
· Membina Negara Bangsa
· Membangun Modal Insan
·
·Merapatkan jurang Pendidikan
·Memartabatkan Profesion Keguruan
· Melonjakkan Kecemerlangan Institusi Pendidikan
Keenam-enam fokus PIPP ini adalah bertujuan untuk memenuhi dua per
· Meningkatkan keupayaan pengetahuan dan inovasi Negara serta memupuk Minda Kelas Pertama.
· Menangani masalah ketidakseimbangan sosioekonomi yang berterusan secara membina dan proaktif.
Pelancaran PIPP penuh gemilang ini, tetapi pelaksanaannya kabur dan kembali ke cara lama. Rancangan Membina Negara Bangsa penuh kekaburan kerana SK, SRJKC bergerak secara cara lama. Etnik bangsa kekal sebelum penyata Razak. Pembinaan Modal Insan yang dimaksudkan memastikan anak bangsa
Antara bukti lain kegagalan pelaksanaan dasar KPM adalah:
·
· Merapatkan jurang pendidikan serta terfokus, merapatkan pembangunan material, projek-projek, aspek ko-kurikulum, guru dan lain-lain terus terabai.
· Hasrat untuk memartabatkan profesion keguruan tetapi pelaksanaannya untuk menjadikan maktab sebagai membentuk budaya guru personaliti masih mengekalkan cara lama.
· Melonjakkan kecemerlangan institusi pendidikan melalui penubuhan sekolah kluster berjalan penuh kekaburan. Pengetua-pengetua dihantar kursus ke
Oleh kerana itu, pengetua-pengetua yang mengikuti kursus di
ISU 3 : PENEMPATAN PEGAWAI TINGGI DI KPM
Jawatan-jawatan penting yang perlu dijaga ialah Ketua Pengarah Pelajaran Malaysia(KPPM), timbalan-timbalannya, ketua-ketua bahagian, pengarah-pengarah pelajaran negeri, pegawai pendidikan daerah, pengetua dan guru besar. Pegawai-pegawai ini sepatutnya terdiri daripada pegawai-pegawai professional, memiliki daya kepimpinan dan pengurusan yang tinggi serta mempunyai wawasan yang jelas tentang pendidikan negara. Namun dasar yang ada sekarang, pemilihan-pemilihan dibuat berdasarkan kepada kepentingan politik kepartian yang sempit, pegawai-pegawai yang terpilih didapati kurang berani, kurang kreatif, kurang idea dan tidak berinovasi dalam kepimpinan dalam pengurusan pendidikan. Mereka takut membawa perubahan dan bergerak secara “status quo”. Pengarah-pengarah negeri pula dipilih daripada anak negeri tempatan untuk menjaga politik kepartian di negeri masing-masing dengan tidak mengambil kira kepimpinan kebolehan seorang pengarah. Tahun 70an, 80an pengarah-pengarah di pilih antara yang terbaik dikalangan pegawai di KPM tanpa mengira ciri-ciri kenegerian/kepartian.
ISU 4 : PELANTIKAN PENGETUA DAN GURU BESAR
Kecemerlangan sesebuah sekolah bergantung kepada kepimpinan pengetua dan Guru Besarnya. Jika pengetua dan Guru Besar lemah, prestasi sekolah berkenaan akan merosot. Jesteru itu, pemilihan pengetua dan Guru Besar mestilah dibuat secara profesional berasaskan kualiti kepimpinan dan pengurusan sahsiah yang baik, ilmu dan pengalaman yang luas, rekod-rekod yang cemerlang. Sekarang pemilihan pengetua dan Guru Besar dibuat secara “seniority” semata-mata. Pengetua dan Guru Besar yang tidak mempunyai ciri-ciri tersebut dilantik kerana ketuaannya. Ini menyebabkan sekolah-sekolah yang ditakbir oleh golongan tidak mampu menterjemahkan dasar-dasar yang baik untuk dilaksanakan dan sekolah-sekolah yang dibawah kepimpinannya menjadi lemah dan pendidikan yang dilaksanakan tidak sempurna dan cemerlang. Ini boleh dibuktikan melalui prestasi peperiksaan UPSR, PMR dan SPM yang menurun secara mendadak. Begitu juga masalah-masalah disiplin yang timbul daripada pengetua dan guru besar yang lemah itu.
ISU 5 : PERANAN DAN FUNGSI BAHAGIAN-BAHAGIAN DI KPM (TIDAK BERGERAK SECARA BERSEPADU)
Terdapat 17 bahagian di KPM antara bahagian-bahagiannya seperti bahagian Perancangan dan Penyelidikan, bahagian Pembangunan Kurikulum, teknologi Pendidikan, Lembaga Peperiksaan Malaysia, Pengurusan Sekolah, Pendidkan Teknik dan Vokasional, Pengurusan Sekolah Berasrama Penuh/ Kluster, Pendidikan Guru, Institut Aminuddin baki(IAB), Pendidikan Islam, Nazir dan jaminan kualiti dan lain-lain. Semua bahagian mempunyai visi, misi dan fungsi yang jelas tetapi malangnya bahagian-bahagian ini tidak bergerak secara bersepadu sebaliknya mereka bergerak bersendirian sahaja. Sebagai contohnya sepatutnya bahagian Perancangan Pendidikan segala hasil penyelidikan mereka dimanfaatkan dan dikongsi bersama bahagian-bahagian lain. Bahagian Lembaga Peperiksaan pula, menganalisis data-data dan gap pencapaian prestasi peperiksaan dibentangkan kepada semua bahagian untuk diatasi bersama. Tetapi malangnya lembaga peperiksaan merahsiakan segala keputusan peperiksaan awam. Institut latihan seperti IAB yang memberi kursus sepatutnya menjadi topik penyelidikan untuk memastikan kursus-kursus yang diberikan kelak, efektif serta memberi kesan dan kurikulum latihan adalah relevan.
ISU 6 : KURSUS-KURSUS DAN LATIHAN-LATIHAN DI KPM
KPM memperuntukkan wang yang banyak untuk pelaksanaan kursus-kursus di KPM. Peruntukan ini disalurkan melalui Institut Aminuddin Baki (IAB), bahagian pendidikan guru, jabatan pelajaran negeri dn bahagian-bahagian lain. Malangnaya kursus-kursus di KPM kini terlalu banyak tetapi keberkesanannya tidak dikaji. Kursus-kursus ini melibatkan ramai guru dan menyebabkan sekolah mengalami kekurangan guru yang mengajar kerana ramai yang pergi berkursus. Dan puratanya seramai 8 orang guru tiada di setiap sekolah kerana pergi berkursus setiap hari. Ini menganggu perjalanan Pengajaran & Pembelajaran (P&P) di dalam kelas.
Institusi latihan kepimpinan dan pengurusan guru seperti IAB yang memberi latihan kepada pengetua dan guru besar, tidak diperkasakan seperti INTAN. Sebagai contohnya IAB cawangan utara menumpang di Institut Perguruan Darulaman(IPDA) manakala tempat penginapan peserta-peserta kursus IAB menumpang di Taman Siswa UUM, keadaan ini sesungguhnya telah memberi penghinaan kepada pengetua dan Guru Besar yang menerima latihan.
IAB dibawah kepimpinan Dr Ibrahim Bajunid telah mengadakan kursus kepada kepimpinan sekolah secara berkesan dan global. Pengetua-pengetua digalakkan membuat ijazah sarjana dan kedoktoran. Kesannya ramai dikalangan guru-guru sekarang mempunyai ijazah sarjana dan kedoktoran. Beliau juga telah memperkenalkan Ijazah Pengurusan Sekolah di kalangan pengetua dan guru besar. Proses pemilihan untuk mengikuti kursus ini amatlah ketat dan professional tetapi malangnya ijazah kepengetuaan (NPQH) ini tidak diiktiraf dan pelantikan pengetua dan guru besar kekal mengikut “senioriti”.
ISU 7 :PERPADUAN NEGARA
Warga Negara
Pembangunan modal insan kelas pertama adalah satu daripada
Dalam aspek pencapaian akademik, peperiksaan awam seperti UPSR, PMR, SPM dan STPM, terdapat jurang pencapaian pelajar-pelajar bandar, luar bandar dan pendalamam sangat jauh bezanya. Demikian juga terdapat perbezaan pencapaian akademik antara kaum Melayu, Cina dan
Peratusan Pencapaian UPSR : 5A
Tahun Jenis sekolah | 2006 | 2007 | 2008 |
SK | 10.9% | 11.32% | 13.21% |
SJKC | 10.3% | 8.64% | 7.58% |
SJKT | 3.1% | 2.67% | 3.67% |
Daripada analisis di atas nampak jurang perbezaan kecemerlangan di antara jenis-jenis sekolah di
Berikut pula bilangan Pelajar Cemerlang (A) mengikut jenis matapelajaran di Wilayah Persekutuan
Jenis sekolah Mata pelajaran | SK | SJKC | SJKT |
BM (Kefahaman) | 45.5% | 27.3% | 15.6% |
BM(Penulisan) | 66.5% | 17.2% | 29.0% |
BI | 26.2% | 29.1% | 22.5% |
Matematik | 26.7% | 69.9% | 22.3% |
Sains | 21.3% | 49.8% | 27.7% |
Daripada data di atas, terdapat beberapa perkara yang perlu dibetulkan. Sebagai contohnya, Bahasa
Dalam peperiksaan UPSR setiap tahun, didapati 40,000 murid yang mendapat 5A tetapi yang boleh ditampung untuk masuk ke Sekolah Berasrama Penuh (SBP) dan Maktab Rendah Sains Mara (MRSM) hanya kira-kira 5000 orang murid sahaja. Baki bagi pelajar-pelajar yang mendapat 5A ini akan ditempatkan di sekolah-sekolah biasa atau di dalam kelas rancangan khas. Di dalam setiap peperiksaan PMR, pelajar-pelajar di SBP yang mendapat semua A puratanya ialah 70%, sedangkan pelajar-pelajar cemerlang UPSR yang ditempatkan di kelas-kelas rancangan khas hanya mendapat 12% ke 15% sahaja. Keadaan ini tidak pernah mendapat perhatian daripada pihak KPM dan tidak pernah dibincangkan langkah-langkah mengatasinya. Sedangkan dalam PIPP menyatakan dengan jelas matlamatnya untuk merapatkan jurang pencapaian antara sekolah bandar, luar bandar dan pendalaman.
ISU 9 : MUAFAKAT PERSATUAN IBU BAPA DAN GURU
Sekolah-sekolah yang cemerlang di Amerika Syarikat mempunyai PIBG yang cemerlang dan demikian juga di
ISU 10 : (PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN SAINS MATEMATIK DALAM BAHASA INGGERIS PPSMI DAN BAHASA INGGERIS SEBAGAI SYARAT LULUS SPM.
Dasar ini telah digubal sejak Tun Dr. Mahathir menjadi Perdana Menteri lagi. Pada umumnya, dasar ini adalah dasar yang merugikan negara. Pelaksanaan PPSMI ini akan menyebabkan jurang pencapaian akademik pelajar-pelajar bandar, luar bandar, miskin dan kaya akan bertambah luas. Peluang pelajar-pelajar miskin luar bandar untuk melanjutkan pelajaran ke universiti akan bertambah sempit. Dari aspek yang lain, Bahasa Melayu akan terus terpinggir dan tidak akan digunakan sebagai bahasa rasmi, jati diri orang-orang melayu semakin hilang.
Cadangan Menteri Pelajaran/TPM Malaysia yang menjadikan lulus mata pelajaran Bahasa Inggeris sebagai syarat wajib lulus SPM akan sangat merugikan pelajar-pelajar miskin luar bandar. Keadaan ini berlaku kerana guru-guru Bahasa Inggeris tinggal di bandar-bandar. Dan yang menyedihkan keadaan ini berbeza sekali di luar bandar dimana bilangan guru-guru Bahasa Inggeris adalah jauh tidak mencukupi. Dan secara realitinya ada sekolah di luar bandar yang terpaksa mengambil guru agama untuk mengajar Bahasa Inggeris.
*Kertas Kerja ini telah dibentangkan di Seminar Pendidikan PKR Malaysia oleh Mantan Pengarah Jabatan Pelajaran Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur (JPWPKL), Tuan Haji Abas bin Haji Awang (Ketua Penerangan PKR Pahang/ Ketua PKR Cabang Bera).
No comments:
Post a Comment